RIDER PERLU TAHU PART 2

MASALAH KE"STABIL"AN (STABIL)

Pernahkah kita terfikir kenapa dalam zaman serba moden sekarang motorsikal dicipta sedemikian rupa? dari zaman berzaman design motorsikal semakin berubah, hinggakan tahun 2014 keluar jentera kawasaki H2R ada spoiler bahagian sisi fairing, Cuba anda google imgae ke, tengok motor anda sendiri ke, kenapa ianya dicipta sedemikian rupa? adakah itu hanya kosmetik? nak nampak garang? ganas? waarrgghhh! pi sergah orang dengan rupa motor macam tu? Ditambah pulak sekarang ni banyak je barang "Aftermarket" yang dijual untuk motorsikal seperti monoshock, fork, steering damper, custom frame, dan lain-lain itu semua untuk apa? untuk apa?


























Okay semua ni dicipta untuk memastikan jentera kita lebih stabil. sekarang kita tengok pada design sportbike zaman sekarang





- Seat belakang tinggi - untuk memperkukuhkan lagi kedudukan rider, dapat membantu mengurangkan rider memegang handlebar terlalu ketat.











- Tangki/tank yang besar - untuk merehatkan/meletakkan siku atau lengan semasa di selekoh











-  slot lutut ( bahagian lekuk tepi tank) - motorsikal lebih stabil apabila lutut dirapatkan pada tank, membantu mengurangkan rider memegang handle bar dengan terlalu ketat, tank yang tinggi pula untuk rider meletakkan dada.

- Untuk memecut rapatkan kedua-dua lutut anda pada "knee slot". untuk ini anda boleh uji dengan melonggarkan lutut dan merapatkan lutut pada knee slot. anda anda rasa jentera anda lebih stabil, ringan dan mudah dikawal apabila lutut dirapatkan.
















- "Footpegs" hadapan - untuk membantu rider lebih stabil didalam titik paksi untuk bergerak dan mengawal jentera

























Setiap motorsikal tidak kira apa jenis sekali pun ianya dicipta untuk rider dan rider perlu tahu menggunakannya. Tentu ramai rider penah menunggang di atas highway kan, ok penah rasa kena angin kan kan? Bila kita semakin laju angin akan semakin kuat memupuk badan kita, kemudian secara automatik tangan akan menggenggam erat pada handlebar, ini akan menyebabkan angin yang mengawal kita kejap pergi ke kiri kejap pegi ke kanan. kan? solusinya dengan merendahkan badan dan longgarkan lengan (relaks) dan kesan angin kepada motorsikal akan berkurangan  sekurangnya 75%.

Kedudukan posisi badan dan teknik menunggang yang baik akan membantu anda mengawal jentera dengan baik. selain itu gunakan "footpegs" untuk  menukar posisi badan diatas jentera. ini sangat membantu.

Antara beberapa perkara yang aku dapat belajar dari event track day sedikit sebanyak ianya dapat membantu teknik tunggangan aku. Rakan-rakan yang datang membantu sebagai fesilitator juga adalah dari kalangan mereka yang aktif dengan aktiviti trek.

aku diajar cara posisi badan badan diatas motorsikal, masa tu baru aku perasan setiap benda yang ada kat motor aku tu semuanya ada sebabnya (bodohnya aku hahahaha). antara tips yang diberi:-

a) gunakan "lower body" iaitu dari pinggang kebawah untuk mengawal motorsikal
b) ketika menukar posisi badan gunakan kekuatan kaki
c) kedudukan kaki pada footrest, angkat tumit ke "heel guard" ketika mengambil selekoh (kalau pakai footrest rasing xyah dah)
d) jarak antara tangki dengan celah kangkang lebih kurang sebesar penumbuk debish!!! untuk memudah kita mengubah posisi badan
e) rest siku/lengan diatas tangki ketika diselekoh
(banyak lagi tapi akan datang aku akan tambah dalam bab lain)

ok so diorang cakap kalau nak tahu cara kita tu betol ke tak untuk kali pertama main trek nih, bahagian lower body akan terasa sakit paling ketara bahagian paha.

Jadi kepada rider yang membaca blog saya ni, untuk belajar posisi badan ketika menunggang carilah sesiapa yang anda rasa boleh ajar anda, atau joinlah mana2 event track day, inshaallah rakan2 rider lain xkan kedekut ilmu punya. Atau sehabis malas pun anda boleh rujuk kat youtube, berlambak orang upload bideo posisi badan.

UNTUK BAB NI SAYA HARAP RIDER SEKALIAN DAPATLAH MEMAHAMI SETIAP FUNGSI YANG DICIPTA PADA JENTERA ANDA.